Tvätt, köttfärsgryta, jobb och rodeo!

Hektisk dag i går. Så pass att jag inte orkade skriva i går kväll när jag äntligen kommit hem.
Ägnade hela förmiddagen åt att städa och TVÄTTA här hemma och det var välbehövligt. Tvätthögarna hos ungarna har växt sig halvvägs till taket bara för att jag verkligen inte haft lust och ork alls de sista dagarna. Det finns roligare saker än att tvätta. Hur som helst – jag körde tre maskiner och vek en massa och så städade jag upp här och dammsög, bar ner lådor i källaren som stått i hallen för länge och sånt som jag skjutit upp. Kände mig rätt duktig och effektiv.
Gjorde också klart middagen så att det bara skulle vara för Stefan att värma till sig och ungarna i kväll för jag räknade med att vara hemma rätt sent. Här kommer ett recept på en kalasenkel men jäääättegod köttfärsgryta/soppa eller vad man kallar det som jag brukar göra när jag inte har ork eller tid att anstränga mig men vill att alla ungarna ska äta (det hör nämligen till ovanligheterna att maten passar alla…). Jag har inga mått på nåt för jag lagar aldrig mat efter recept utan på känn… 🙂 Nu blir det VÄLDIGT pedagogiskt (kolla in och prova Magda! 😉 )!

Börja med att bryna köttfärs i en stekpanna och släng i lite lök om du vill. Krydda med salt, peppar, oregano och basilika (till exempel).
p22100671

Skala potatis (fast sort) och skär i mindre bitar. Koka mjuka och lägg åt sidan så länge.
p2210065

Skär lite paprika, purjolök, morötter eller vilka grönsaker du nu gillar i bitar och bryn i smör i en stor gryta.
p2210066

Släng i köttfärsen tillsammans med en eller två burkar krossade tomater, vatten, matgrädde (så du får den konstistens du vill ha) och mer kryddor om det behövs.
p2210070

Låt koka upp och pytsa i potatisen så den bara får bli genomvarm.
p2210071

Servera med en klick crème fraîche i tallriken och gärna en macka.
Väldans gott med ett glas rött till… 🙂

Hur som helst, åkte vidare till jobbet och jobbade mellan 14 och 17. Det är bra att jobba lördagar och söndagar för då är det bra betalt… Det är fortfarande jättekul och börjar flyta på ordentligt, så det känns ju bra. Nora åkte ner till stan för att lifta med mig till stallet efter att jag slutade så hon gick och shoppade ett tag tills vi stängde. Vi slog ut kassan, bankade och åkte vidare till Sara som behövde ridas för att hon stått ett tag nu. Tanken var att Nora skulle få rida men hon ändrade sig för att hon orkade inte (det är jobbigt att gå på stan) så jag som inte var på humör egentligen tränsade och tänkte inte vara så seriös utan rida barbacka. Tanten pinnade på som 17 med öronen framåt och kändes jättefin i både skritt och trav. Så kom vi till galoppen och då fick hon totalspel och började bocka och halvställa sig och bara studsa runt. Hon slängde sig in i mitten av manegen och stod där och hoppade jämfota medan jag försökte klamra mig fast. Gammeltanten! På’t igen i andra varvet och samma sak händer. Så la jag till spöt en gång för att hon skulle förstå att jag inte tyckte det var lika kul som hon och då bara exploderade hon rakt upp i luften, men skärpte sen till sig. Lite. Jag behövde bara tänka galopp så galopperade hon, varvat med diverse bocksprång. Ner med huvudet mellan frambenen och öronen spetsade. Hon är ju så söt när hon är sådär busig så man kan ju inte bli arg på henne.
När hon i alla fall gjort ett par fina fattningar i båda varven så hoppade jag av och släppte henne i ridhuset istället så hon fick springa av sig och det behövdes verkligen! Hon bockade och brallade och busade av sig i flera varv och bara toksprang sen runt runt. Det var kanske tur att inte Nora red idag… 🙂

Kom hem vid sju ungefär och bara slängde mig i soffan efter att ha nattat en övertrött Emilia. Mat och ett glas rött blev det och melodifestivalen som var en skitomgång i går – verkligen.
Hallåååå!!!! Var är alla bra låtar??? Det var INGEN låt som var bra i går!
EMD lät som vanligt fast sämre, BWO var helkassa (hade hoppats på en riktig sån där catchig BWO-dänga), Molly = BORING, de där pajasarna i röda kostymer… finns inte ord…, Mikael Rickfors i total avsaknad av självdistans med en trist låt, hon Sofia… varför i all världens namn sjunger man på grekiska i den SVENSKA uttagningen? Då ska man tävla för Grekland!!!
Ja, de andra orkar jag inte ens nämna. När man sitter och kommenterar körtjejerna istället för att lyssna på låtarna, DÅ är det ointressant!
Vi ska gå på Andra Chansen här i Norrköping och en del bra får vi se då, men det blir en hel del skit också har jag insett…

I dag snöar det här och Stefan och Emilia har åkt till Linköping för att träffa faster Sussie och farfar så jag har det lugnt här hemma. Nora ska ha en kompis här ett tag och sen ska de på ett kalas. Då kan jag passa på att åka till stallet under tiden så det inte blir så sent i kväll.
Man lär sig pussla med allt när man har häst, ungar och jobb samt ett äktenskap som helst ska hålla också *haha*

Kommentera

