Hemma igen

Så har vi landat hemma då. Tillbaka efter en långweekend i Stockholm med hotellfrukostar och ledighet. Vi har bara strosat runt och turistat och ätit gott, tagit ett glas rött på nån uteservering, shoppat lite, sett sånt vi velat se.
Åkte på fredagen och kom fram lagom till lunch som blev pasta i Gamla Stan. Strosade längs kullerstensgatorna och hittade det här fiket:
DSC00089
*haha* Det kändes som hemma hos Annje!
Den här lilla blomsterhandeln hittade jag också i Gamla Stan och den hade så fin skyltning så jag fotade det mest för Magdas skull:
DSC00088

Bio på kvällen efter att ha insett att de stängt vår favvo-kinakrog ”Kejsaren” vid Hötorget!!! HUR kan de göra så???!!! Vi åt ju alltid där när vi var i stan! Nu blev det grekiskt istället och det var väldigt gott och vitlöksstarkt, så vi var nöjda ändå.
Såg Nicolas Cage’s nya film ”Knowing” och jag vet inte riktigt vad jag ska säga… Första halvan var bra – riktigt bra faktiskt – men sen flippade den ur och blev lite väääääl… konstig…. Men katastrofscenerna var väldigt häftiga och bra gjorda!
Lördagen startade med hotellfrukost med pannkakor och fruktsallad *mums* Man måste inte vara nyttig när man är bortrest – så det så!:-)
Fick frukost-sms från Annje om att Saras mat var slut! Hur kunde jag vara så klantig – jag trodde den skulle räcka hela helgen, men icke alltså… TACK Annje och Sandra för att ni skötte om tanten åt mig de här dagarna och fixade ny mat, det var verkligen gulligt!!!
Så ut på stan och till Kulturhuset där de hade en fotoutställning med Loretta Lux’s bilder som jag tidigare skrivit om här. Visste inte att hon hade sina bilder här så jag blev ju jätteglad och drog med Stefan som faktiskt också tyckte de var häftiga. Titta HÄR vad som skrivs om hennes utställning och kika på hennes otroliga barnporträtt.
DSC00093Vi åt lunch i Kungshallen med härliga smörrebröd och ett glas vin och traskade så småningom hem till hotellet för att vila benen lite.
Det är så skönt att kunna sitta i ett par timmar i solen på en uteservering och bara kunna njuta av att vara ledig och inte ha några måsten – hur ofta har man det så!?!?!? Var tvungen att stanna till vid SOUK och kika lite. Debenhams har ju stängt och ersatts av detta och det är väl kul men inte lika kul… Handlade lite Pilgrim-smycken som presenter och fortsatte till Åhléns där jag inte kunde motstå en Odd Molly-kofta som jag sneglat på ett tag… *ooops* så det kan gå!
Ibland kan man bara inte motstå vissa saker och då är det nog meningen att man ska ha dem tror jag!
825_233B_10_front_2_6 På kvällen gick vi till Gamla Stan för jag hade sett en lapp om spökvandringar och sånt passar mig perfekt. Jag älskar spökhistorier och gamla gränder så det var givet. Det var Promenadteatern som ordnade och det var faktiskt riktigt läskigt och kul! Läs mera HÄR!
Vi köpte sushi med oss hem och hittade ett ställe där man fick ta med sig hur många bitar som helst för 99 spänn! Jag lyckades få ner 15 bitar i min lilla låda så mätt blev jag i alla fall!
Vi åt framför TV’n till DaVincikoden som jag iofs redan sett men som är värd att se igen – helt klart. Badkaret var ett givet avslut på en lång men trevlig dag.
DSC00094
Våra nerknölade sushibitar i formar.

På söndagen hade vi ju ett tåg att passa men jag ville gärna hinna ta en sväng på Hallwylska palatset, så vi drog dit för att få veta att visningen redan var slutsåld, men att man kunde titta på egen hand så vi valde det. Bättre än inget! Ett helt OTROLIGT hus från slutet av 1800-talet, orört som det såg ut då. Titta HÄR på huset och dess innvånare – det är fantastiskt!!! Man flyttas tillbaka i tiden till tidigt 1900-tal och det är jättecoolt!
Varm macka på Centralen och tåget hem. Alltid lika trist att åka hem efter en trevlig resa, men jag ska ju tillbaka till Stockholm på utbildning på tisdag så det blir lite farande fram och tillbaka.
Nu känner jag mig lite mer utvilad än innan jag for i alla fall, så idag ska jag mysa med Emilia och ta med henne en sväng till stan innan jag ska till stallet och hjälpa Nora som har uteritt.
Så – marsch pannkaka mot duschen!

P.S. Vår kändis-spotting slutade 6-0 till Stefan. Vi kom fram till att jag är halvblind och behöver nya glasögon. Snarast! Jag såg inte ens den jag krockade med utanför NK eller hon som satt ett bord från oss på fiket…

Kommentera

