Linda Skugge

Jag har aldrig varit något fans av Linda Skugge – jag har svårt för henne av någon anledning – men DENNA artikel i Aftonbladet var verkligen mitt i prick! Det handlar om pengar och om att man inte lär sina barn pengars värde, att man inte lär ungarna att de en dag ska växa upp och klara sig själva och ha en fungerande ekonomi.
Jag tycker det är otroligt viktigt att barn får lära sig att hushålla med pengar tidigt och inte tro att det bara är att gå till bankomaten och hämta ut obegränsat utan att det faktiskt får konsekvenser om man inte lär sig hålla i pengar och använda dem till rätt saker. Helst också spara en slant om man kan.
Livet är inte en räkmacka hela tiden. Visst är det lätt att säga att ”pengar ger inte lycka” och i viss mån är det sant, men det är nog bara den som aldrig varit helt utan pengar som säger så. Lätt att säga när man har råd att göra vad man vill. Jag skulle snarare säga att ”pengar ger mig lycka på så sätt att de ger mig möjlighet att reda upp vissa svåra situationer och de gör att jag inte behöver oroa mig för att kunna betala mina räkningar” – och DET är lycka för mig som faktiskt varit helt utan pengar under en stor del av mitt liv och levt väldigt tufft ekonomiskt. Idag har jag så att jag klarar mig och jag mår faktiskt mycket bättre som människa när jag slipper ha ångest över att inte kunna ge mina barn det de behöver och över att de snart stänger av telefonen för att jag inte kunnat betala räkningen.
Så – Linda – all credit till dig som vågar sticka ut hakan!

Kommentera

