Ryggtrassel. Igen. Kanske.

Sara har plötsligt fått för sig att hon inte kan galoppera i höger varv under ryttare. Jo, hon kan i höger varv men inte i höger galopp. Man KAN fatta höger, men då har man först fått typ 7-8 vänstergalopper först och en sur häst som inte alls vill vara med. När hon väl hittat högergaloppen så har hon inga problem med att hålla den och det är ju lite konstigt. Även på volter och så funkar bra – det är själva fattningen som är problemet 😦 Vissa dagar funkar det dock utan större problem och så kommer dagar som igår på Lisbeth-träningen när hon bara inte vill.
När vi började träna för Lisbeth så var Sara väldigt låst uppe på korset men nu har vi fått bort det och hon rör sig mycket friare och så kommer det här istället… Kanske för att hon rör sig annorlunda mot vad hennes kropp är van vid – jag vet inte. Hon trampar ju under sig mera nu och är över huvud taget rörligare i kroppen och hon är ju ändå en lite äldre dam så att det tar ett tag innan kroppen hänger med är väl kanske inte omöjligt. Jag hoppas att det är så.
Sara har ju haft problem med sin rygg förut så jag blir ju lite misstänksam såklart. Då visade det sig med att hon inte fattade någon galopp över huvud taget, det spelade ingen roll vad jag gjorde – hon galopperade bara inte. Så illa är det inte nu men det känns ändå som att jag ska ta tag i det direkt innan det blir värre.
Fick tips i stallet om en väldigt duktig och trevlig equiterapeut som jag ringde idag och hon kommer redan på måndag och tittar på tanten. Känns skönt!

STORT GRATTIS till Magda som klarade uppkörningen idag förresten!!!!!!!!!!!! 🙂
Nu är det bara teoriprovet kvar så sitter körkortet som en smäck!
Puss på dig!

4 comments on “Ryggtrassel. Igen. Kanske.

  1. Hej!

    F-låt om jag kommer här och är lyckligt ovetande om tidigare problem, men det kan ju faktiskt vara så att du är lite stel och hon känner av det :-S
    Låter konstigt, men jag är ju lite av en kuf 😀
    Så att du varit in på min blogg så du vet ju vad jag håller på med.
    Lilleman hade oxå problem med ryggen, då var det verkning av hovar och en kraniosakral terapi som gällde.
    Hoppas verkligen att det går bra med henne.
    Lycka till!
    Kram

Kommentera

