Hö, hö, hö, hö, hö, hö, hö, hö…… och hö!

Idag har vi hämtat hö till Sara. Vi körde två vändor och hämtade fem balar à 300 kg vilken ett inte allt för stort mattesnille snabbt kan räkna ut blir 1500 kg totalt. Ett-tusen-fem-hundra kilo! Ett och ett halvt ton! Först hämtar man höet i den stora ladan på den stora gården – alltså pusslar och lastar i släpet så allt får plats, sen åker man till NKF, trixar sig in så nära trappen till höskullen som möjligt (jag är ju verkligen, verkligen jättebra på att backa med släp. Inte!) och sen lastar man av allt igen – dvs kånkar upp det för branta trappan och pusslar in det på skullen så allt får plats.
Så åker man tillbaka till den stora gården igen och gör om samma sak. Igen. Vi höll på oavbrutet i fyra timmar, två personer och jag vill inte se en höbal på vykort nu (men kommer säkert att drömma om det inatt…)
I vanliga fall hämtar vi två balar och det brukar knäcka mig – idag hämtade vi fem eftersom deras fjolårshö håller på att ta slut och jag måste ju ha sånt till tanten. Tur att hon är världens bästa och underbaraste ponny för hon är värd att jag nu har ont i precis hela kroppen och inte orkar röra mig över huvud taget.
Är man klok egentligen??? Det satt fint med lite kladdkaka med grädde efteråt kan jag lova och det var liiiiite tungt att ta hand om hästarna med höpåsar och mockning… var inte så sugen på det just idag.
Ikväll ska jag baaaaada varmt (om det finns varmvatten) och sen lägga mig på spikmattan + värmedynan med min nya bok som jag kommer att få i huvudet efter typ 2,5 minuter 😉


Den här lilla knasponnyskruttan (OBS! sagt med stor kärlek!!! 😉 ) kan i alla fall äta vanligt hö och det är en välsignelse

4 comments on “Hö, hö, hö, hö, hö, hö, hö, hö…… och hö!

  1. ja det känns ganska positivt! 🙂 men han är lite varm och svullen :/ men hoppas det är bättre imorgon!

    oj oj , hölastning är tufft!! och så MYCKET också, puh!!

Kommentera

