Meanwhile in Africa…

Alltså, vart är vår värld på väg? Du kan köpa en sån HÄR leksak om du har för mycket pengar över – ELLER så kan du hjälpa någon som verkligen behöver det.
Jag har själv ett fadderbarn i Kina. En liten tjej som jag varje månad skänker 200:- till genom PLAN. Där fungerar det så att man skänker denna summa varje månad och så går de pengarna till sånt som hennes by och befolkningen där behöver. Såhär står det på deras hemsida:
”Plans utvecklingsarbete utgår från FN:s barnkonvention och alla barns rätt att överleva, utvecklas och delta. När Plan inleder ett samarbete i ett nytt område, börjar vi alltid med att ta reda på vad både barn och vuxna vill förbättra. Alla utvecklingsprojekt sker på initiativ av lokalbefolkningen. Gemensamt upprättas en långsiktig utvecklingsplan. Lokalbefolkningen driver sedan projekten med materiellt, tekniskt och finansiellt stöd från Plan. Lokalbefolkningen måste känna att det är deras projekt och att de bär det yttersta ansvaret för genomförandet. Det viktiga för Plan är att människor får möjlighet att själva förbättra sin livssituation. Långsiktig utveckling kan ske när människor i ett samhälle inser att de inte är maktlösa utan kan bidra till en positiv förändring. Lokalbefolkningen och Plan arbetar tillsammans för en bättre framtid.”
Ju äldre jag blir desto viktigare känner jag att det är att dela med mig av det jag har – även om jag inte har så mycket. Det minsta jag kan göra är väl att ge 200:- (det är mindre än ett vanligt besök på Hemköp kostar mig) varje månad och då känna att jag i alla fall har gjort något gott. Dessutom får jag emellanåt små brev och teckningar med uppdateringar om hur det går för henne i skolan och vad hon gör på fritiden i en kultur väldigt långt ifrån vår egen och jag kan skicka små presenter och brev med foton och sånt till henne. Tidigare hade jag ett fadderbarn i Indonesien – också en flicka – men hon fyllde arton och då ramlar de ur fadderprojektet. Vi höll kontakten i nästan tio år innan hon försvann.
Kontentan av det hela – man kan inte bara sitta bredvid och titta på utan att göra något! Ingen kan göra allt, men jag är övertygad om att alla kan göra NÅGOT!
Naturligtvis finns det flera organisationer som arbetar med fadderverksamhet så det är bara för dig att hitta det som känns bra för dig och börja engagera dig! NU!!!

3 comments on “Meanwhile in Africa…

Kommentera

