Jag blir beklämd…

…och ledsen när jag ser den här lilla tjejen som inte har något annat i huvudet än mode och märkeskläder. Jag menar – HALLÅÅÅ!!! – ungen är 11 år, alltså lika gammal som Nora vars enda märkesplagg i garderoben är ett par Adidas-tröjor. Snacka om att uppfostra sitt barn till att det bara är yta som betyder något. Jag mår illa när jag ser henne stå och kråma sig med en väska som kostar 15.000:- i butik.
YTA, YTA, YTA är allt som är viktigt i världen numera – hur ser hon ut på insidan, den lilla flickan? Snacka om att cementera könsroller. Jag tycker inte att en 11-åring ens behöver titta på Sex and the City och hon hade varit på premiären (såklart) redan förra året… Det måste väl finnas filmer som ger en 11-åring mer, men det är klart MAMMA tycker väl det är coolt och då tycker dottern det också. En liten unge borde inte veta vad som är viktigt denna säsong – hon ser inte skillnad på Prada och HM om ingen lär henne att det är viktigt och VARFÖR är det viktigt? En liten unge måste få vara barn och inte få en vuxens skeva världsbild lagd i munnen på sig och stå och analysera Chanels senaste kollektion. Nu ska hon tydligen börja modeblogga också… Vart är världen på väg?
OK att hennes mamma äger en jättelyxig butik, men måste man pracka på sitt barn allt man själv står för? Självklart gör barn som sina föräldrar, men det måste väl ändå finnas en gräns för hur mycket man ger av sina egna åsikter som förälder? Den otäcka i det här sammanhanget är ju egentligen inte flickan utan mamman som tycker att det är häftigt att hennes dotter är ”det mest modeintresserade barnet i Sverige och hela världen”, att hennes barn ”andas fashion” (hör på den du – ”ANDAS FASHION”).
Mamman säger att ”Nej, men det är klart hon ska ha det bästa!!” och där ser man ju vilken syn hon har påsaker och ting. ÄR verkligen dyyyyyra märkesplagg och -väskor bättre än en topp eller väska från HM eller är det bara hennes eget självförtroende som säger det? Och vad visar man då barnet?
Hur vore det om man ägnade sig åt att lära sina barn att göra något som spelar någon roll? Kan hennes 100.000:- garderob livnära ett enda svältande barn i en annan del av världen?
Jag är verkligen uppriktigt lycklig och stolt över mina ungar som vågar skita ner sig i stallet och gå till skolan i joggingbyxor. De är stolta över SIG SJÄLVA och inte över ytan utanpå och DET är vad som är viktigt i livet! Det är det som gör att man blir lycklig som människa. Jag är övertygad om att de inte skulle må ett dugg bättre med en väska eller en klänning för 10.000:- i garderoben! Och NEJ! Det har inte med jantelagen att göra utan att jag tycker att man måste lära sina barn att växa upp till människor som vågar stå upp för den de är inuti, stå raka och stolta utan en massa attribut utanpå som andra ska bedöma dem efter.
Jag hoppas verkligen att Chloé Schuterman kan få en liten uns av sitt självförtroende av något hon åstadkommit själv, bara såna små enkla saker som en äppelpaj som visserligen blev lite sned och vind men som hon gjort på egen hand, en halsduk som hon stickade i slöjden (visserligen märkeslös då) eller att hon vågade ta klivet och gjorde något hon var rädd för från början. Sådant stärker barn till starka vuxna.
Titta på klippet HÄR!
Och HÄR diskuteras det i Schulman Show på Aftonbladet.se och det är också värt att kika på….
JAG KRÄKS!!!

Vi har bakat äppelpaj idag, Emilia och jag. Eller snarare – hon bakade och jag tittade på. Den blev väl inte helt vacker, men hon var lycklig och mormor kommer att bli glad. Är inte det bra nog? Och hon bakade den iklädd T-shirt från HM och ut-och-in-vända långkalsonger från Cubus 😉 Och jag är inte på något sätt en perfekt mamma, men jag försöker i alla fall ge mina barn det bästa självförtroendet jag kan och alltid visa dem att jag är stolt över vilka de är!

bloglovin

4 comments on “Jag blir beklämd…

  1. det är faktiskt sjukt med de som växer upp med att det finns märkeskläder i hela garderoben och att pengarna finns förgivet, familjer som låter barnen uppfostrats så ber ju om hur barnen kommer bli. helt fel. även om man har mycket pengar så är det aldrig det viktigaste. det är vänskap och kärlek som gäller!

  2. Ping: Chloe Shuterman – igen |

Kommentera

