Datorernas baksida

Vi kom hem vid tio-tiden från restaurangen efter en otroligt god middag (och billig!!! 😉 ) och alla barnen var jättetrötta. Emilia somnade som en klubbad säl på 2,3 sekunder ungefär och tjejerna satt vid datorn ett tag medan jag tog ett HETT bad med mycket bubblor i.
När jag kom upp så bad jag ungarna avsluta vid datorn och gå och borsta tänderna för jag tänkte gå och lägga mig. Satte mig vid datorn för att hämta mailen innan jag la mig och upptäckte att en av jäntorna inte loggat ut från en sida jag inte vill att de ska hållas på. Jag läste en del av det hon skrivit och vad som fanns i hennes inbox och blev helt paff – så mycket skit!!! Bara drägg som pratar sex och äckel och inget annat vill än att få tag i en liten villig tjej att så småningom träffa. Och dessutom står dotras mobilnummer utskrivet! Hur dum får man vara!?!?!?!? Jag blir ju mörkrädd!!!! Och ledsen. Och rädd. Ungarna förstår inte hur mycket konstiga, sjuka människor det finns där ute. De fattar inte att man kan råka riktigt illa ut. Jag kallade upp henne och hon fick radera sitt konto och vi gick gemensamt igenom hennes MSN-lista och raderade alla som hon inte träffat på riktigt och som jag också visste vilka de var. Hon tyckte säkert att jag var jättegrym, men hon förstod nog ändå till slut varför. Att det inte är för att jag inte vill att hon ska prata med sina kompisar utan för att jag är RÄDD om henne. Hon var så ledsen och såg riktigt skakig ut när jag förklarade för henne hur lätt det är att gömma sig bakom en annans bild och utge sig för att vara någon man inte är. Mina barn får inte ha en web-cam och det har jag ju fått höra, men det är ju av omtanke om dem. Om någon ber dem om saker de inte vågar säga nej till så vet jag inte vad jag skulle göra.
I morgon ska jag ringa till hennes kompis mamma och prata med henne, för många av konversationerna jag såg var skrivna i går när hon sov över där och jag vet att de sitter helt okontrollerat vid datorn där hemma vilket jag inte tycker om.
Nu när vi flyttar så kommer vi ställa tjejernas dator under trappen i hallen där vi ju kommer röra oss hela tiden så de inte får sitta ifred. Jag vill verkligen ha den kollen. I morgon är det den andra dottern som ska få gå igenom sin MSN-lista men mamsen – blir säkert väldigt populärt. Inte. Men nödvändigt.
Killarna här hemma har egna datorer på sina rum och sitter vääääldigt många timmar där och jag vill inte ha det så. Tjejerna klagar över att de inte får ha varsin dator också, men jag vägrar. Då kommer de att sätta sig där när de kommer från skolan och sitta kvar tills de lägger sig och jag har ingen koll på vad det gör. Skulle inte tro det!!! Jag är livrädd att det ska hända dem något ju och kan jag förhindra det genom att vara en jobbig och efterhängsen mamma så kommer jag göra det. Hela tiden. Och NEJ – jag skulle aldrig (ALDRIG) läsa deras dagböcker (om det inte förestod livsfara), men efter att ha sett detta så är jag himla glad att jag snokade i hennes meddelanden och det tänker jag fortsätta med. De får väl hata mig för det, jag tror jag gör dem en tjänst!

bloglovin

11 comments on “Datorernas baksida

  1. Åhhh jag blev alldeles tårögd när jag läste det. Du gör/gjorde rätt. Nu vet jag Inte hur gamla dina barn är, men det spelar ingen roll. Hade datorer varit ”inne” när min dotter var tonåring så hade jag gjort samma sak. Men jag har fått skydda henne från MYCKET. När de arton får de bestämma själv.
    Nu när jag ser henne så får det svida att vi då och då kommit väldigt på kant med varandra. För hon är en bra tjej med bra värderingar.

    Kom ihåg att ”Mamma du är dum och Mamma alla andra får ju”osv. Det får de flesta höra. De som bryr sig….!Vi mammor är födda ”jobbiga tjatig och pinsamma,

    Fördelen med datorer är att de inte hänger på stan eller sånt. Du skulle sett vilken fight jag hade med min snälle son om spelet WOW!! Spelet skapar ett sånt beroende så han blev arg och frustrerad när jag sa åt honom att minska på speltiden. Ögonen minns jag, när jag sa åt honom. En konstig blick. Vi pratade om det. Ofta. ”Nu loggar du ut”sa jag NU”. Jaaa snart och så gick det en timme och en timme till.
    Man ska vara en jobbig och efterhängsen mamma. Det får du betalt för sen när de blir större. Att barn tycker det är jobbigt är för att de förhandlar hela tiden. Alltid.Håll koll!!! det finns så mycket vidriga människor där ute i cybern!!

    kram
    /Susanne

  2. Det är väldigt svårt det där med datorer. Jag tycker att det är viktigt att vara delaktig precis som du är, jag tycker också att samhället/skolan faktiskt gör en bra insats i alla fall här, där de har några föreläsare som åker runt och berättar sånt här, och ännu värre saker, som din flicka varit med om för eleverna. Det finns en Mats ??, som gör detta.. (minns inte efternamnet) Han har ett företag som jagar dessa märkliga människor på nätet. Han och hans kollegor utger sig för att var unga tjejer och när de sedan fått tillräckligt med kött på benen bestämmer de träff med dem.. och sedan polisanmäler de dem..

  3. Du gjorde nog ett klokt drag. Barnen behöver få reda på att allt inte är OK här på nätet och att föräldrarna bryr sig. Men, varför bara flytta dotterns dator? Tror du inte att även killarna behöver stöd och vägledning?

    Här har våra datorer (nu 3 stycken) stått i rummet där alla kan se vad man gör. Först för någon månad sedan flyttade vi den dator som dottern sitter vid in i ungarnas rum. Dottern är 21, så hon får ta eget ansvar nu. 😉 Sonen, 17, har fortfarande datorn i rummet. Vi bor lite trångt, så det får faktiskt inte plats fler datorer i ungarnas rum. 🙂

  4. Maths:
    Självklart tycker jag att killarnas datorer skulle ut också, men tyvärr är deras pappa och jag inte överens där. Det är inte mina barn och deras pappa och mamma tycker det är ok så den fighten har jag redan tagit. Jag vann inte.
    Jag gör så gott jag kan genom att se till att mina barns dator (de delar på en) står så jag kan se den och dem. Dessutom har de mycket begränsad tid de får sitta vid datorn (typ 45 min/dag och unge) för jag vill inte ha barn som lever hela sitt liv på nätet.

  5. Så pappan har alltså inte lika högt säkerhetstänk som du. Synd. Annars finns det en del tekniska lösningar man kan ta till, om man vill och är överens. Eftersom ni har flera datorer i familjen, antar jag att ni har en router. I den kan man göra diverse inställningar för att begränsa åtkomsten till internet. Själv såg jag under en period till att mina barn inte kunde surfa efter kl 24, för att de skulle gå och lägga sig åtminstone vid midnatt. Det kan även gå att blockera vissa webbplatser. Men jag antar att du behöver din mans samtycke där.

    Annars kan barn lära sig mycket på internet. Mina har lärt sig en otrolig mängd engelska genom att t ex spela WoW och chatta där. Och när det gäller att ha ett liv, så kan jag berätta att min dotter just nu sitter och utvecklar ett spel på Facebook och dom hon har mest kontakt med just nu, förutom oss i familjen, är några personer i London. Det är just nu hennes liv. Men jag antar att dina barn är små ännu.

  6. Maths:
    Ja mina tjejer är 5, 11 och 14 år men visst finns det mycket bra på internet också – absolut!
    Jag hade någon spärr i den gamla datorn som begränsade tiden så att man valde själv vilka tider de fick tillgång till nätet och jag funderar på att leta rätt på det igen. Det var listigt.
    Tack och lov är jäntorna så mycket i stallet att de alltid har en motvikt mot att stänga in sig och bara leva i cybervärlden – de har helt enkelt inte tid. Varsin ponny tar masssssssor av tid 🙂

  7. Tack och lov för hästarna. Mina tjejer är ju lite äldre än dina (16 och 19), men visst känner jag igen mig. Vår dator har alltid stått i källaren, där man kan passera när man vill och som dessutom är extra tv-rum. 19-åringen har alltid varit antisocial vid datorn. Bara gjort skolarbete och kollat på Youtube. Först nu har hon skaffatFacebook för att kunna hålla kontakt med sina gymnasiekompisar. Inga problem där alltså. 16-åringen däremot har msn, bdb, fb, blogg osv. Mitt krav har varit att vi ibland sitter tillsammans och att jag ska kunna kolla bilder hon lägger upp på bdb. Inga främlingar får heller finnas på sociala medier. Har faktiskt funkat bra. Lycka till och vet att även om du får heta ”dumma mamma” hundra ggr så gör du rätt och det vet dom innerst inne och är glada för att du bryr dig. Kram

  8. Men gud va läskigt!!! Det finns så jävla många psychon där ute. 😦 Min man jobbar inom skola och för ett tag sedan kom det ut två snubbar som föreläste om just detta ämne. Det visade sig att siten snyggast.com är skapad ENBART för att få fria bilder på unga tjejer. Bilderna säljs sedan vidare och sprids på utländska porrsiter.

  9. Man ska inte bli hysteriskt rädd, det hjälper inte. Däremot tror jag att man ska ha lite koll på vilka faror man kan möta och prata med sina barn om det. Det är så lätt att tro att det är lika lugnt på nätet som i stolen där hemma framför datorn. Men man är faktiskt ute bland folk. Och alla är inte snälla! Så det gäller att veta vem man har att göra med och inte lämna ut något privat, vare sig texter eller bilder.

Kommentera

