På tal om bloggar…

Alltså – först vill jag slå fast vad JAG personligen vill ha ut av en blogg. Både egen och andras. Jag vill läsa om intressanta människor och deras vardag. Folk som sysslar med sånt jag tycker är kul att veta mer om, människor som jag på ett eller annat sätt känner sympati för och som gör saker eller tänker saker som väcker intresse hos mig. Det kan vara något som har en rolig hobby, något som har åsikter som jag delar eller inte delar där det kan bli en diskussion (på ett vuxet plan med artigt tankeutbyte som kan få mig och den andra personen att tänka till), någon som bara har en vardag som är trivsam att läsa om etc. Framför allt måste jag ju tycka att personen i fråga är sympatisk och har något vettigt att säga för att jag ska prenumerera på bloggen eller lägga den som ett bokmärke och återkomma. Jag har några såna som jag läser dagligen och som jag vet kommer hit och läser också.
Eftersom detta är vad JAG tycker är viktigt kan jag inte förstå alla dessa 16åriga blondiner med brunkräm i ansiktet men inte ner på halsen som står med en kamera och filmar sig själva framför spegeln när de (…eh…) berättar (…eh…) om sin (…eh…) dag där ingenting har hänt mer än att de shoppat och sett en (annan) kändis på stan. Youtube är full av dessa inlägg och de ligger såklart på deras bloggar också. Jag har också svårt att förstå varför man ska fota sig själv varenda dag för att folk ska se vad man har på sig.
Det konstiga är att de har så vansinnigt många läsare som tycker det är bra! Jag blir inte klok på det. Och när de sen bråkar sinsemellan och vräker ur sig de allra grövsta saker till varandra – HUR kan deras läsare acceptera det??? Att deras blogg”idol” har ett språk till någon annan som är grövre än något jag någonsin (EVER) skulle låta mina barn använda eller använda själv.
Kolla här till exempel på bråket mellan två storbloggare på GOSSIPS.SE. Eller HÄR för flera bloggbråk som bara har till uppgift att kasta så mycket skit på andra som det går och få folk att bli nyfikna på vem man är – alltså få fler läsare till sin blogg.
Kan man skriva så till en annan människa och fortfarande ha folks respekt? Där snackar vi fjortisfasoner!
Tror dessa tjejer inte på sin egen förmåga att skriva en intressant blogg om intressanta saker utan att trampa på andra på vägen? OK – det finns de som gillar att se fjortisar i Dagens Outfit stå och hmmmm-a framför kameran men när dessa tjejer växer upp och ser sig själva så kommer de att skämmas. Hoppas jag. Och den dagen de söker ett jobb och arbetsgivaren Googlar på deras namn och ser hur de bär sig åt mot andra så kanske det inte var så kul längre. Även om det gjorde att man kunde shoppa loss för massor av tusenlappar varje månad pga bloggen.

Rebecca Simonsson har skrivit ett VÄLDIGT tänkvärt inlägg i bloggdebatten som jag tycker alla dessa små vilsna tjejer därute skulle läsa. Det är VIKTIGT tjejer – det är det faktiskt!!!

Och för att klargöra – NEJ, jag är inte avundsjuk. NEJ, jag vill inte ha mina läsare (som inte på långt när är lika många som vissa av dessa har) pga av att jag inte kan skriva om något annat än yta, yta, yta och ta en massa egobilder av mig själv. Tänk vilken skillnad dessa tjejer skulle kunna göra i viktiga frågor när de har så många som beundrar dem!
Och JA, jag vill att en blogg ska beröra på ett eller annat sätt, men på ett positivt sådant.

bloglovin

6 comments on “På tal om bloggar…

  1. Hej och tack för besöket hos mig och dina kommentarer. Alltid trevligt när man får lite respons.
    Jag får nog säga att jag håller med dig om bloggläsandet. Men å andra sidan så läser jag inte fjortisbloggarna så de stör mig inte.
    Dig ska jag titta in till fler gånger.

  2. Så bra sagt/skrivet. Jag skrattade åt det med brunkrämen. ..men inte ner på halsen…) Haha.

    Men..Synd att dessa unga tjejer inte har bättre värderingar med sig i livet. De kommer märka effekten av det när de blir äldre.

    DU skriver bra!!

    Kram
    /Susanne

  3. Hej!
    Hittade precis din blogg via en kommentar i min blogg. Tack för ditt besök och din kommentar :D.
    Jag håller med dig i det du skriver här. Jag har inte heller något intresse av att läsa ”fjortisbloggar”. De bloggar jag följer skrivs av människor som antingen är mina nära vänner, eller som delar något av mina intressen.
    Det händer att jag skriver ett totalt intetsägande blogginlägg, men jag förväntar mig egentligen inte att någon ska läsa det då. Det kan vara så att jag bara behöver skriva av mig litegrand, även om jag egentligen inte har något vettigt att säga.
    //sanna

  4. Mycket bra skrivet och jag håller med dig till 100%. Jag har dessutom ytterligare en anledning till att blogga – låta dem i familjen som vi inte träffar så ofta, följa vår vardag och se vad barn och barnbarn gör. Texter, bilder och filmer för dem att se vad som händer helt enkelt.

    Hoppas du har en bra sommar!

Kommentera

