Hoppning i kvällssol

Nora och jag var ute till betet igår kväll ganska sent och red Trixi i paddocken för första gången på jättelänge. Det har ju varit så varmt att man inte kunnat göra annat än att gå i skuggan i skogen. Nu byggde vi i alla fall några småhinder + lite studs och det tyckte Trixan var KUUUUL! Nora också. Ända tills ponnyskruttan fick ett ryck och slog ett jätteluftsprång + en bakutspark så Norpan druttade av. Igen. Efter det var Trixi lite på tårna och vi blev sura för att hon larvade sig för så brukar hon ALDRIG hålla på. Hon skickar inte av någon med flit. Jag sa till Nora (som blev lite skakig) att jag gärna kände lite på den lilla röda och om hon fick för sig att busa till det mer var det ju bättre att jag satt på i så fall som inte blir rädd och som hon inte kan få av så lätt om det nu var det som var grejen. Ibland är det bra att väga under 55 😉 Vi travade och galopperade lite och hon var lite uppe i varv kändes det som – som om hon skulle explodera liksom. Dessutom blev hon jättelarvig i ett visst hörn i paddocken – just där hon fick sitt tokryck med Nora och när jag stannade och kollade så låg det en vit plastdunk eller nåt och blåste runt just där. Inte så konstigt att hon blev rädd då, den har ju aldrig funnits där förut. Så hon var faktiskt inte dum – hon blev rädd helt enkelt. Skönt att känna det för man vill ju inte att hon ska få för sig några dumheter när hon ju är så snäll. Jag tror Nora kände det också, att det var en lättnad att det fanns en förklaring.
Jag och Trixi hoppade några småhinder och GUD VAD ROLIGT DET VAR!!! Jag är ju ingen hoppfantast som alla vet, men att hoppa med en häst som man vet inte stannar, som taxerar rätt oftast, som suger i mot hindret – det var så himla roligt! Det var inte högt alls, det högsta sista hindret låg kanske på 75 cm, men det räckte. Kändes bara kul och det märktes på henne att hon var jätteglad! Skulle nog kunna tänka mig nån liten klubbtävling framöver… 😉
Ett par bilder på mig – kors i taket (Det är nog första bilderna på mig i hela bloggen sedan starten! 😉 ) och Skruttet:

När vi var klara var Trixi genomsvettig så jag ställde henne i spolspiltan och som vanligt hade vi vattenkrig när jag spolade av henne 🙂 Vi gick upp till hagen och släppte ut hästarna (Sara hade varit med in i stallet också och vilat en stund och ätit lite extra) och det första hon gjorde var att jaga bort de andra från en plätt med alldeles extra sandig jord och där rulla sig ordentligt på båda sidor… Nyduschad och blöt – gissa hur vacker hon blev… Såhär (ursäkta kvalitén på bilderna – mobilkamera och skymning hör inte ihop riktigt):

Eh…snygg…

Hon har blivit så rund om magen att hon satt och gungade en lång stund innan hon kunde resa sig upp igen *HAHA* Undrar hur man kan bli så rund på fångbete???

Vacker, nyduschad ponnyskrutt

bloglovin

3 comments on “Hoppning i kvällssol

  1. SV: Ja, visst är han läcker? 😀 Hoppas jag med 🙂 Ska bli kul att lära känna en ny häst, även om jag kommer sakna min nuvarande häst.

  2. Ja du det där med rund om magen … ibland tror jag att små ponnysar kan bli tjocka på luft. Vår minsta har blivit jätterund under dem 3 veckor vi varit iväg och han går ändå i vanlig vinterhage (med pyttelite gräs i) och får bara 3 kg hö per dygn … :S konstigt 🙂

Kommentera

