Faaaarliga skogen


Började dagen med att åka ut till betet och släppa ut hästarna i hagen efter en natt inne i stallet. Det var precis rätt natt att ha dem inne för det har kommit typ monsunregn här i natt med halv storm och när jag kom i morse var det två glada ponnyskruttor som gnäggade mig välkommen och Trixi halvgalopperade hela vägen upp till hagen. Hon var väl utsövd och kanske framför allt hungrig för de hade inte fått frukost ännu.
Jobbade sen och slutade kl 16. Tanken var då att jag och Daniella skulle åka ut till stallet och rida Trixi och Sara en vända i skogen men det blev inte riktigt som vi tänkt oss eftersom
1) det regnade (dock så lite att man inte blev blöt ens)
2) Daniella inte tål vatten för då blir hon lockig i håret
3) hon hade vita tygskor (lämpligt att hämta häst i lerig hage i)
4) hon hade lånat sin pojkväns adidaströja (som inte fick bli hästig)
5) det var roligare att sms:a sittandes i bilen för där regnade det inte
Alltså blev det så att jag tog Trixan på en tur. Vi tog lilla rundan och det tog ganska precis en halvtimme men på den halvtimmen hann vi med en massa faaaaarlig saker…
I tur och ordning hann den lilla röda med att bli rädd för:
1) rådjur hoppandes över vägen precis framför oss (trodde hon skulle springa hem igen)
2) vit plastdunk bredvid vägen
3) cykel slängd i ett dike (panik! skrek Trixan)
4) blå plasttunna i en hage
5) bil med släp parkerad på skumt ställe
6) galen bonde med lie (som vi dock stannade och pratade med och som visade sig vara riktigt trevlig och som tyckte att Trixi var vansinnigt söt)
7) 4 motorcyklar med sidovagnar som kom upp bakom oss på en liten jättesmal väg. I sanningens namn så måste jag säga att Trixan inte ens såg ut att se dem trots att de passerade typ 10 cm från hennes bakben för hon hade fullt upp med att stirra ut bonden ca 50 meter längre fram på vägen och överväga om hon skulle passera honom eller vända)
Trots alla faror som lurar i de östgötska skogarna så hann vi med ett par små galopper och som alltid gick det fort men kontrollerbart så något bra fick vi ut av turen i alla fall 🙂

I morgon blir det för Sara att åka ut till Linghem eftersom ridlägret börjar på tisdag och jag kan inte ta med mig två hästar i släpet på tisdag morgon så hon får åka först och övernatta och Trixi får komma efter med oss dagen därpå.

bloglovin

av saraconnemara Postat i Trixi

3 comments on “Faaaarliga skogen

  1. Vad jag skrattade åt ditt inlägg. Haha så roligt. Låter som en häst jag red då och då och hon kunde vända och springa hem. Utan att jag kunde göra nåt. På sätt och vis. Var ganska ung då:)Fast jag vet inte om det spelade nån roll. hade jag hindrat henne hade hon väl sett mig som ett ”hot” och kastat av mig.
    Ofta var det en gran hon inte litade på fast hon såg den varje gång. Men hon var osäker på den. Kunde var nån gren som flyttat sig lite om det blåst kanske. På granen. Eller nån kotte som ramlat av??!
    Risk var ju att den granen kunde anfalla henne. Tänkte hon nog. Hahaha.

    Söta dina barn är, som du har bild på.
    Kram
    /Susanne

Kommentera

