Dressyrträning och full galopp

Igår kväll var Nora och Trixi på Lilla Hageby igen och tränade dressyr för Lisbeth. Det är hårdträning som gäller när man rider för henne men det blir alltid bra resultat och redan i början av passet såg Trixan avspänd och fin ut. Hon försöker gärna maska lite när det ställs för mycket krav på henne men när hon inser att det inte är någon idé så jobbar hon på som den lilla duktiga ponnyskrutt hon är och de såg stundtals riktigt proffsiga ut 🙂
Tyvärr blev i stort sett alla bilder jag tog suddiga pga att jag höll kameran med ena handen samtidigt som jag balanserade ett jättestort paraply med den andra och det blåste och regnade småspik men det går väl kanske att se ändå hoppas jag.

De två ska ju ut och tävla under hösten och det finns faktiskt ett par dressyrtävlingar inbokade också, så det är inte bara hoppning som gäller. Spänningen stiger…

Idag var vi ute i skogen – jag och Nora med Sara och Trixi – och Nora har just idag insett hur himla kul det är att galoppera i skogen. Fort. Hon har inte riktigt vågat lita på Trixan fullt ut, att det inte ska brallas eller slås luftsprång, men idag vågade hon bara ställa sig upp i stigbyglarna och dra järnet. Hon var såååå lycklig och självsäker efteråt och hon galopperade till och med upp för en backe – en sån sak som hon tyckt varit otäck tidigare. Nu var det bara full fart framåt och jag vet inte vem som var lyckligast – hon eller Trixi. Vi hade i alla fall nästan svårt att hänga med 🙂 Sara pinnade på för fullt, men jag såg bara den rödas lilla rumpa försvinna framför oss. Nu låter det som om vi bara är ute och flårider, men så var faktiskt inte fallet utan vi red en väg som är i stort sett som en enda lång trav- och galoppsträcka så vill man kan man hålla ett ganska högt tempo hela vägen. Perfekt att konditionsträna på med andra ord så vi har kört en del intervaller och använt backarna som galoppbackar. Hästarna är jätteglada! Ungen också. Jag är dödstrött…

I morgon kväll blir det hoppträning på Lilla Hageby (tror bestämt vi får skaffa klippkort dit) och det blir nog kul!
Förhoppningsvis blir det lite bättre väder så kanske jag kan få till något kort som blir hyfsat istället för de ovan som ser ut som om jag var full när jag tog (så var definitivt inte fallet – jag körde barn, ponny och släp både dit och hem 🙂 ).

bloglovin

3 comments on “Dressyrträning och full galopp

  1. Det var en dum jämförelse tycker jag. Det är en väldig skillnad att gå förbi och sitta bredvid någon på en buss i 30 minuter.

    Inte får en person en allergichock för att det går förbi en hund på gatan?

Kommentera

