Trixan i högform

Var ute i stallet och red igenom Trixi åt Nora eftersom den lilla röda ju vilat i tre dagar efter alla tävlingar och träningar på sistonde. Tänkte att om hon får stå en dag till och Nora sen ska tävla i morgon och hoppa så kommer hon att gå i bitar och explodera så idag blev det ett ordentligt lösgörande dressyrpass i paddocken som fått ny sand så det var väldans mjukt och mysigt att rida.
Trixi – som i stort sett bara är riden i skogen på senare tid när det inte varit träning eller tävling – protesterade högljutt över att plötsligt få krav ställda på sig och gjorde sig stel som en planka och grymtade tjurigt när jag tyckte att vi kanske skulle få loss lite bogar och andra kroppsdelar, men till slut gav hon med sig och blev precis så underbar som bara hon kan vara när hon bjuder till på riktigt. Då hade vi dock böjt och bänt i typ en halvtimme effektiv tid så det satt långt inne men det gick. Sista kvarten var hon sådär härlig att jag bara behövde peta på henne lite med skänkeln så lyssnade hon och verkligen bar sig själv så att jag kunde länga tygeln till halvlång och hon höll fortfarande kvar formen. Vilken känsla det är när det blir så!
Hon kan allt – den lilla röda – även om hon har väldigt egna åsikter ibland om vad som är lämpligt och emellanåt uppriktigt ber mig dra åt helvete när jag kräver lite extra. Nora har inga problem. Henne ställer hon upp för på ett helt annat sätt – de är ju ett sånt team vid det här laget – men kärringar som jag ska hållas kort och inte tro att de ska få som de vill utan fight. Det var några fina luftsprång idag också kan jag erkänna i galoppökningarna, men bara man rider igenom det och inte blir rädd så löser det sig. Hon har ökningar to die for den lilla hästen, både i trav och galopp. Vilket steg!!! Och idag har vi provat öppnor och slutor och det gick det med. Hon tyckte nog det var roligt att få göra lite annat som inte Nora gör när hon rider och när hon glömmer att protestera så är hon ju fantastisk! 🙂

One comment on “Trixan i högform

  1. Härligt att kunna rida samma häst som dottern. Min syrra är ute efter egen häst, som det är nu delar vi på Nova. Men syrran trivs inte med henne. Nu vacklar hon mellan att skaffa en D-ponny som barnen (6 och 8 år) så småningom kan rida, eller en stor häst som kanske hennes man kan rida ibland. Vi har ju Love oxå, men det är en shettis så honom har te.x min dotter nästan vuxit ur nu…
    Oj, vad långt detta blev, egentligen undrar jag hur hög Trixi är. Syrran är en kort tjej (155), så hon vill inte ha en jättestor häst heller. Tävla hinner hon inte med.

Kommentera

