Dressyrtävling

Vårt internet har legat nere mer eller mindre hela tiden under helgen så igår blev det inget inlägg. Kändes nästan lite konstigt att inte kunna uppdatera som man är van… 😉

Liten tjej på för stor D-ponny men det går bra ändå

Hur som helst – jag jobbade heldag igår men innan jag åkte till jobbet skjutsade jag Nora till NFK för det var dressyrtävling och hon skulle rida LC:2 med Trixi och LB:1 med Steffi och jag hade planerat att jag precis skulle hinna se första klassen innan jag var tvungen att kasta mig till jobbet.
Nora hade startnummer två och Trixan såg så fin ut på framridningen. Hon klev på ordentligt och jobbade i en jättefin form. Sen vet vi inte riktigt vad som hände för när Nora red runt lite inne på banan själv innan start medan domaren skrev klart pappren för ryttaren innan så fick den lilla röda något av ett totalryck och började bocka och bralla helt utan anledning (vad vi kunde se i alla fall). Nora blev lite rädd såklart (mest för att det kom så oväntat tror jag) och ganska spänd och då tog ponnyskrutten såklart chansen en gång till. Norpan höll på att drutta av men höll sig kvar tack och lov och precis då blåste domaren startsignal. Jag såg ju på Nora att hon blev osäker, men hon red i alla fall upp på medellinjen och genomförde sen programmet utan problem. Trixan gick lite på tårna emellanåt och båda blev lite spända men det såg väldigt städat och fint ut i alla fall och de red på betydligt mer än godkänt. *PUH*
Nora var lycklig! 🙂 Undrar dock vad som hände för att liten röd skulle få för sig att busa sådär för det brukar hon faktiskt aldrig göra. Inte med Nora i alla fall. Det såg inte ut som om hon blev rädd eller nåt utan hon bara hade så mycket krillerull i kroppen som måste ut verkade det som. Knasa!
Efter det var jag tvungen att flyga iväg till jobbet och kom dit med ganska mycket tid tillgodo så jag till och med hann med en varm choklad från fiket mitt emot *mums*
Nora höll mig uppdaterad med alla detaljer under dagen och efter nästa klass ringde hon och var jätteglad för det hade också gått bra. Steffi hade spökat lite vid domarbordet första gången de passerade men sen var det inga problem så det var en glad (och trött. och stolt.) Norpa som kom hem efter en heldag i stallet.
Det är roligt att se att hon börjar uppskatta att rida dressyr också och inte bara flänga över hinder för utan dressyren i grunden lär hon inte komma långt inom hoppningen heller och jag tror att hon äntligen börjar inse det.

One comment on “Dressyrtävling

  1. Om inte annat är det lugnare för föräldrarna med dressyr:). Min stora dotter var funktionär på klubbens hopptävling för stora hästar i helgen och hon förundrades över hur DÅLIGT en del red sina hästar, eller rättare sagt, de red inte alls utan styrde bara runt på vinst och förlust. Kom fel till hindren för att ryttarna inte hade kontroll på yttersidorna utan bara drog runt hästarna i svängarna. Bäst gick det för de ekipage som RED sina hästar runt banan och där är dressyr/markarbetet till nytta utan tvekan. Söt hon är den lilla på den stora ponnyn!

Kommentera

