Söndag

Efter en heldag på jobbet är det skönt att åka till stallet och varva ner och gå runt och pula och vissla för sig själv, rida en sväng utan större ambitioner och bara få vara en stund.
Igår åkte jag och Nora dit på kvällen och hon red Trixan (som går som en liten klocka på hacket) och jag red några varv på Sara. Jag var trött och lite sliten men vi tuffade på och stundtals var hon riktigt trevlig. Hon är väldigt framåt när det är så här kallt ute och det är ju kul!
Alla vattenkopparna i hela stallet hade frusit så det var en väldigt slaskande med vattentunna och att hälla upp i hästarnas krubbor så länge. Jag var glad att det inte var jag som hade kvällsfodringen för det blev ju en massa extrajobb. Saras vattenkopp hade stått och runnit så jag fick gräva ur halva boxen som var vattenskadad och stå och hacka loss torv att fylla upp med och sen var jag helt slut. Tur att jag redan ridit för annars hade jag inte orkat…
Den röda ponnyskrutten som var så otrevlig och sur i boxen när vi fick henne har blivit väldigt social och gosig på senare tid. Hon är fortfarande skitsur om man står utanför boxen och sträcker in handen, men går man in till henne så står hon gärna och blir kliad och myser. Nora tillbringar timmar där inne och sitter och pratar med henne och de har liksom nåt speciellt som vi andra aldrig blir insläppta i…

Idag har jag inte varit i stallet mer än för att hämta Daniella och det känns nästan lite konstigt 🙂 Har jobbat till stängning och nu blir det till att slänga sig i soffan.

2 comments on “Söndag

  1. Känner igen allt extrajobb, nu när allt är kallt. Hämtar varmvatten i kannorna åt alla våra sex pållar , varje dag!
    Har inte riktigt koll på, om även den rödhåriga pållen är er? Förstår att ni rider och har hand om henne.
    Snart kommer våren!
    Håll ut
    mia

  2. Ja FY F-n för vintern. Sååå trött på det!!
    Vi släpar med vattenhinkar så jag blir blå 😦 En sak är säker jag ska då aldrig mer i mitt liv stå i ett kallstall där det inte är förberett för vinter och kyla. Jag gillar själva iden med att hästen står ute/kallt men det måste finnas alla hjälpmedel så det blir hanterbart för oss människor. T.ex uppvärmda vattenkoppar som inte fryser – att man kan ha halm som strö (eftersom frysen torv inte är så härlig för hästen att sova på) osv.

    Det är något speciellt med barn och djur. Min dotter har en väldigt speciell kontakt med sin b-ponny som ingen annan har. Han är en riktigt suris men med henne så är han som smält smör 🙂

Kommentera

