Ännu en insikt…

Dagisfest stod på schemat efter jobbet idag. För Emilias skulle går jag naturligtvis på den sortens sammankomster, men jag är verkligen inte den som uppskattar sånt. Alltså – påtvingad gemenskap med folk jag egentligen inte känner eller umgås med är inte min grej, så är det bara. Jag är alltid den där mamman som glömmer bort att det skulle vara matsäck till utflykten, som inte har skickat med stövlarna till dagis (det var ju sol i morse), som är sist att betala blommorna till fröknarna osv. Inte av ointresse, utan helt enkelt för att jag har så mycket annat i mitt liv som prioriteras. Hur som helst kände jag att jag var väldigt duktig som minsann hade fixat fika till festen ikväll. Och kommit ihåg att det var fest – bara en sån sak! Men det är så typiskt att när jag kommit ihåg att få med mig både det, barnet och mig själv så inser jag ju att det är riktig pick-nick-korg som gäller, filt och helst hemmagjord pastasallad, pannkakor med hemgjord sylt eller något annat pretentiöst. Vår fika kom i plastkasse från Cubus och bestod av köpebullar, saft och köpta chokladbollar. Undrar om mitt barn blev ett olyckligare barn för det? Jag tror inte det.
Eller blir hon ett olyckligt barn för att jag inte gör egna leksaker av kottar eller att hon ibland får äta flingor eller gröt till kvällsmat istället för köttgryta?
Tycker hon mindre om mig för det? Icke.
Emilia är nästan alltid med mig, vad jag än gör i min vardag och jag tror att hon uppskattar att få hänga med och hjälpa till och känna sig nyttig och duktig och att vi umgås väldigt mycket och gör saker tillsammans. Så har mina andra barn också haft det när de varit små och de blev ju bra i slutänden 🙂 De har också lärt sig att prioritera bort onödigheter och känna efter vad som känns viktigt för dem.
Man kanske inte behöver vara så himla duktig jämt och det kanske inte gör nåt att jag är lite förvirrad ibland… 😉

av saraconnemara Postat i Övrigt

2 comments on “Ännu en insikt…

  1. man är inte en sämre mamma för att man inte skickar med varmkorv i termos på utflykter, man är en bättre mamma när man prioriterar sånt som verkligen betyder något!

  2. Vad skönt att höra att det finns fler. Under dagisåren hade jag alltid sån ångest över sådana där tillställningar. Samma under de första skolåren. Nu när barnen går (nästan) i nian och sjuan så känns det som man slipper. De tycker ändå inte att föräldrarna ska vara med. Skönt.
    Min dotter och jag sitter ju typ ihop – göra precis allt tillsammans – och vi tycker om att ha det så. Såklart är det inte riktigt samma sak med sonen men när vi göra något tillsammans har vi hur kul som helst 🙂
    Ha en härligt dag i sommarsolen 🙂

Kommentera

