SvD idag

Läste en otroligt bra artikel i ledaren i Svenska Dagbladet idag. Det har varit så mycket debatt om fattiga barn i Sverige och jag har följt det främst på Fattigbloggen och Barnfattigbloggen i Aftonbladet. Detta berör mig eftersom jag och mina då tre barn faktiskt levt precis så en gång i tiden när mitt liv var som struligast med skilsmässa, flytt och halvtidsjobb. Ungarna fick ställa upp på varandra när jag inte kunde hämta på dagis pga jobb, man gjorde inte utflykter med fika och glass, man ärvde cyklar och kläder och åt så billigt det gick.
Denna artikel ser det ur föräldrarnas perspektiv också och berör många flera än just föräldrar till de fattigaste barnen. Läs den HÄR. Jag har idag ett bra jobb även om jag inte jobbar heltid, en rik fritid och kan unna mig och mina barn både tid och saker emellanåt, men jag kan ändå inte annat än hålla med totalt om att föräldrar förväntas ställa upp på allehanda trams i skolor och på dagis som inte jag heller har varken tid eller råd att vara med på för jag har faktiskt ett eget liv också och ett ansvar att se till att allt går runt och flyter här hemma. DET är mitt ansvar – inte att ordna julfester och utflykter på skoltid när jag borde ta hand om min familj genom att stå på jobbet och dra in pengar till dem.
Sorry – jag kommer aldrig att bli någon bra klassmamma som gör leksaker av kottar och ställer mig och hackar ihop pastasallad till utflykten.
Mina barn får älska mig ändå 🙂

Kommentera

